Islamic Widget

Sunday, January 30, 2011

NIAT-NIAT SEMBAHYANG SUNAT, SEBELUM DAN SELEPAS SEMBAHYANG FARDHU


 
Niat-niat sembahyang yang tertera di laman ini adalah sebagai asas serta sebutan dan ejaan dalam Bahasa Melayu, Untuk lafaz serta sebutan lebih sempurna hendaklah bertanya kepada guru-guru agama atau membaca buku-buku agama yang bersangkutan.
 

 NIAT SEMBAHYANG SUNAT SUBUH
Usalli sunnatal subhi raka'ataini lillahi ta'ala.
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat subuh dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan sebelum Solat Subuh sebanyak dua rakaat.

NIAT SEMBAHYANG SUNAT SEBELUM SOLAT ZOHOR 
Usalli sunnatal zuhri raka'ataini qabliyatan lillahi ta'ala.
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat zohor dahulunya dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan sebelum Solat Zohor sebanyak dua rakaat.

NIAT SEMBAHYANG SUNAT SELEPAS SOLAT ZOHOR 
Usalli sunnatal zuhri raka'ataini baqdiatan lillahi ta'ala.
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat zohor kemudiannya dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan selepas Solat Zohor sebanyak dua rakaat.

 NIAT SEMBAHYANG SUNAT ASAR
Usalli sunnatal asri raka'ataini lillahi ta'ala.
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat asar dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan sebelum Solat Asar sebanyak dua rakaat.

 NIAT SEMBAHYANG SUNAT MAGHRIB
Usalli sunnatal maghribi raka'ataini lillahi ta'ala.
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat maghrib dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan selepas Solat Maghrib sebanyak dua rakaat.

 NIAT SEMBAHYANG SUNAT SEBELUM SOLAT ISYA' 
Usalli sunnatal isya'i raka'ataini qabliyatan lillahi ta'ala.
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat isya' dahulunya dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan sebelum Solat Isya' sebanyak dua rakaat.

 NIAT SEMBAHYANG SUNAT SELEPAS SOLAT ISYA'  
Usalli sunnatal isya'i raka'ataini baqdiatan lillahi ta'ala.
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat isya' kemudiannya dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan selepas Solat Isya' sebanyak dua rakaat.

No comments:

Post a Comment